tiistai 6. syyskuuta 2011

Meteora - ilmassa olevat kalliot / Μετέωρα / 24.8.

Meteora on sanoin kuvaamaton ja henkeäsalpaavan kaunis, sileät, synkät kalliot ja jylhät vuoret ja alhaalla levittäytyvä vihreä Thessalian tasanko on kuin surrealistinen maalaus. Korkeiden kalliopaasien huipuilla keikkuvat luostarit taivasta tavoitellen.

Luostarit ovat peräisin 1300-luvun alkupuolelta ja ne perustettiin turvapaikoiksi venetsialaisia, albaaneja, normanneja ja ranskalaisia vastaan, jotka vuoron perään hyökkäilivät alueelle.  Kauan sitä ennen kalliot olivat kuitenkin jo olleet erakkojen piilopaikkoina.

Kuinka ensimmäiset munkit osasivat kiivetä sileitä kallionseinämiä pitkin ylös huipulle? Puiden latvuksia pitkinkö pala kerrallaan ja huilauspaikkana vain pieni lohkeama kallionseinämässä? Myöhemmin  tarvikkeet ja munkit kulkivat säkkihissillä, jota veivattiin jonkinlaisella vintturilla ylös vuorelle.

Luostareita rakennettiin kaiken kaikkiaan kolmetoista ja ne kaikki toimivat 1700-luvulle saakka, jonka jälkeen alkoivat pikku hiljaa rappeutua. Nykyisin turistit pääsevät tutustumaan kuuteen luostariin, joissa on vain muutamia munkkeja ja nunnia.
The Great Meteoron (a.k.a. Monastery of the Transfiguration of Christ) is the highest, largest and oldest of the six monasteries of the Meteora.  Founded in the 14th century by a monk from Mount Athos.
Made famous by James Bond, Agia Triada  "Holy Trinity" is probably the most dramatically positioned monastery of the Meteora. It is perched atop a slender pinnacle and accessible only by 140 steep steps, making it one of the most peaceful monasteries as well.

 St. Stephen's was founded around 1400 and is now a nunnery. Although less spectacular than the others, it is the easiest monastery to visit and the nuns are welcoming.

Founded in the 16th century, the easily-accessible Rousannou Monastery occupies a lower rock than the others of the Meteora.

In 1350, an ascetic monk named Varlaam climbed this great rock and settled at the top. He built three churches, a cell for himself and a water tank. No one chose to follow his lead, so after his death the site was abandoned.
The buildings fell into ruin for almost 200 years until 1517, when two rich priest-monks, Theophanes and Nektarios Apsarades from Ioanina, ascended the rock and founded a monastery. According to legend, they had to drive away the monster who lived in a cave on the summit before they could move in.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti